ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΣΩΤΗΡΑΣ
Ένας πολύ σημαντικός τομέας της πολιτισμικής μας κληρονομιάς είναι τα ήθη, τα έθιμα και οι παραδόσεις του λαού μας. Στο χωριό Σωτήρα όπως και σε πολλά χωριά της Μακεδονίας, αναβιώνουν τα παρακάτω έθιμα:
Η Λάμκα
Την Κυριακή της Τυροφάγου (τελευταία Κυριακή της Αποκριάς) όλη η οικογένεια συγκεντρώνεται στο σπίτι του παππού ή του προπάππου, του "Πατριάρχη" δηλαδή.
Η συγκέντρωση αυτή είναι μία συμβολική οικογενειακή εκδήλωση, όπου να νεώτερα μέλη της, δείχνουν τον σεβασμό τους προς τον πρεσβύτερο. Ανταλλάσουν ευχές ενόψει της Σαρακοστής και ζητούν συγχώρεση για τα μικρά ή μεγάλα τους λάθη.
Στην συνέχεια ο παππούς δένει σ' ένα καλάμι ή στον πλάστη, μία κλωστή από την οποία κρεμάει ένα βρασμένο αυγό και το κουνάει. Τα μικρά παιδιά της οικογένειας προσπαθούν να πιάσουν με το στόμα το αυγό. Το παιδί που το κατορθώνει κερδίζει το χειροκρότημα όλων και ο παππούς του δίνει ένα συμβολικό δώρο σαν επιβράβευση.
Έτσι μ' αυτή την συμβολική εκδήλωση η οικογένεια ετοιμάζεται να μπει στην Σαρακοστή "καθαρή" από μικρές ή μεγάλες "αμαρτίες" και προετοιμάζεται για τη μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας το Πάσχα.
Λέγεται ότι συμβολικά το στόμα σφραγίζει με το αυγό και ανοίγει με το αυγό το Πάσχα (κόκκινα αυγά).
Το Κουρμπάνι
Το Κουρμπάνι (που σημαίνει «θυσία») είναι ένα έθιμο με καταβολές από την αρχαιότητα, όταν οι Αρχαίοι Έλληνες θυσίαζαν ζώα στους θεούς για να τους εξευμενίσουν και για να έχουν αίσιους οιωνούς.
Στις 26 Ιουλίου, ημέρα που γιορτάζει η εκκλησία του χωριού ( Αγία Παρασκευή ), γίνεται πανηγύρι στο χωριό. Μια μέρα πριν το πανηγύρι οι κάτοικοι προσφέρουν από ένα πρόβατο ή κατσίκι και άνδρες από κάθε γειτονιά σφάζουν στην πλατεία του χωριού τα ζώα. Όλα τα κρέατα αυτά μοιράζονται στους κατοίκους και αυτοί με την σειρά τους δίνουν λεφτά για την εκκλησία του χωριού.
Οι νοικοκυρές ψήνουν τα κρέατα στα σπίτια τους για να έχουν όλα τα μέλη της οικογένειας υγεία.
Κόλιντα Μπάμπω
Οι κάτοικοι του χωριού ανάβουν το βράδυ της 23ης Δεκεμβρίου, προπαραμονή των Χριστουγέννων, μεγάλη φωτιά στην πλατεία του χωριού φωνάζοντας «κόλιντα μπάμπω» δηλαδή «σφάζουν γιαγιά».
Το έθιμο αυτό των φωτιών έχει πολλές ερμηνείες. Η επικρατέστερη όλων έχει να κάνει με την σφαγή του Ηρώδη. Σύμφωνα λοιπόν με την παράδοση, το βράδυ αυτό ο βασιλιάς Ηρώδης διέταξε την σφαγή όλων των αρσενικών νηπίων μέχρι 2 χρονών. Οι κάτοικοι ανάβουν φωτιές με την οποία προειδοποιούν τον κόσμο να προφυλαχτεί από τον βασιλιά......αλλά και από κάθε τι μπορεί να αντιπροσωπεύει το κακό προκειμένου να προφυλαχτεί για τον υπόλοιπο χρόνο. Ταυτόχρονα πηδώντας πάνω από τις φωτιές οι πιο τολμηροί φωνάζουν «Κόλιντα μπάμπω» που στα εντόπια σημαίνει «σφάζουν γιαγιά».
Άλλη ερμηνεία έχει να κάνει με τον μικρό Ιησού, όπου οι φωτιές φροντίζουν να ζεστάνουν την ατμόσφαιρα περιμένοντας τον γέννησή του.
Ένας πολύ σημαντικός τομέας της πολιτισμικής μας κληρονομιάς είναι τα ήθη, τα έθιμα και οι παραδόσεις του λαού μας. Στο χωριό Σωτήρα όπως και σε πολλά χωριά της Μακεδονίας, αναβιώνουν τα παρακάτω έθιμα:
Η Λάμκα
Την Κυριακή της Τυροφάγου (τελευταία Κυριακή της Αποκριάς) όλη η οικογένεια συγκεντρώνεται στο σπίτι του παππού ή του προπάππου, του "Πατριάρχη" δηλαδή.
Η συγκέντρωση αυτή είναι μία συμβολική οικογενειακή εκδήλωση, όπου να νεώτερα μέλη της, δείχνουν τον σεβασμό τους προς τον πρεσβύτερο. Ανταλλάσουν ευχές ενόψει της Σαρακοστής και ζητούν συγχώρεση για τα μικρά ή μεγάλα τους λάθη.
Στην συνέχεια ο παππούς δένει σ' ένα καλάμι ή στον πλάστη, μία κλωστή από την οποία κρεμάει ένα βρασμένο αυγό και το κουνάει. Τα μικρά παιδιά της οικογένειας προσπαθούν να πιάσουν με το στόμα το αυγό. Το παιδί που το κατορθώνει κερδίζει το χειροκρότημα όλων και ο παππούς του δίνει ένα συμβολικό δώρο σαν επιβράβευση.
Έτσι μ' αυτή την συμβολική εκδήλωση η οικογένεια ετοιμάζεται να μπει στην Σαρακοστή "καθαρή" από μικρές ή μεγάλες "αμαρτίες" και προετοιμάζεται για τη μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας το Πάσχα.
Λέγεται ότι συμβολικά το στόμα σφραγίζει με το αυγό και ανοίγει με το αυγό το Πάσχα (κόκκινα αυγά).
Το Κουρμπάνι
Το Κουρμπάνι (που σημαίνει «θυσία») είναι ένα έθιμο με καταβολές από την αρχαιότητα, όταν οι Αρχαίοι Έλληνες θυσίαζαν ζώα στους θεούς για να τους εξευμενίσουν και για να έχουν αίσιους οιωνούς.
Στις 26 Ιουλίου, ημέρα που γιορτάζει η εκκλησία του χωριού ( Αγία Παρασκευή ), γίνεται πανηγύρι στο χωριό. Μια μέρα πριν το πανηγύρι οι κάτοικοι προσφέρουν από ένα πρόβατο ή κατσίκι και άνδρες από κάθε γειτονιά σφάζουν στην πλατεία του χωριού τα ζώα. Όλα τα κρέατα αυτά μοιράζονται στους κατοίκους και αυτοί με την σειρά τους δίνουν λεφτά για την εκκλησία του χωριού.
Οι νοικοκυρές ψήνουν τα κρέατα στα σπίτια τους για να έχουν όλα τα μέλη της οικογένειας υγεία.
Κόλιντα Μπάμπω
Οι κάτοικοι του χωριού ανάβουν το βράδυ της 23ης Δεκεμβρίου, προπαραμονή των Χριστουγέννων, μεγάλη φωτιά στην πλατεία του χωριού φωνάζοντας «κόλιντα μπάμπω» δηλαδή «σφάζουν γιαγιά».
Το έθιμο αυτό των φωτιών έχει πολλές ερμηνείες. Η επικρατέστερη όλων έχει να κάνει με την σφαγή του Ηρώδη. Σύμφωνα λοιπόν με την παράδοση, το βράδυ αυτό ο βασιλιάς Ηρώδης διέταξε την σφαγή όλων των αρσενικών νηπίων μέχρι 2 χρονών. Οι κάτοικοι ανάβουν φωτιές με την οποία προειδοποιούν τον κόσμο να προφυλαχτεί από τον βασιλιά......αλλά και από κάθε τι μπορεί να αντιπροσωπεύει το κακό προκειμένου να προφυλαχτεί για τον υπόλοιπο χρόνο. Ταυτόχρονα πηδώντας πάνω από τις φωτιές οι πιο τολμηροί φωνάζουν «Κόλιντα μπάμπω» που στα εντόπια σημαίνει «σφάζουν γιαγιά».
Άλλη ερμηνεία έχει να κάνει με τον μικρό Ιησού, όπου οι φωτιές φροντίζουν να ζεστάνουν την ατμόσφαιρα περιμένοντας τον γέννησή του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου